Центр надання адміністративних послуг міста Кропивницького "Прозорий офіс"
25006, м. Кропивницький, вул. Архітектора Паученка, 41/26, email: cnap@krmr.gov.ua
Новини

Відтепер дозвіл на спецводокористування можна оформити он-лайн

Середа, 3 квітня 2019 09:41

22 березня, у Всесвітній день води, в Україні презентували нову електронну послугу. Відтепер дозвіл на спеціальне водокористування можна оформлювати та анулювати он-лайн. Нова електронна послуга спрощує дозвільну процедуру не тільки для водокористувачів, а й для кожного учасника процесу. Про це йшлося під час прес-брифінгу в ІА «Укрінформ» за участі очільників держорганів та організацій, причетних до проекту: Державного агентства водних ресурсів та Державного агентства з питань електронного урядування, а також – проекту USAID/UK aid «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/TAPAS» і Фонду «Східна Європа».

Електронна послуга доступна на сайті e-services.davr.gov.ua, а також – на Урядовому порталі kmu.gov.ua в розділі «Електронні послуги», де наразі вже можна знайти 120 різноманітних електронних послуг, які Уряд запровадив для громадян та бізнесу.

Що змінилось? 

Спеціальне водокористування – це використання вод для задоволення потреб населення, промисловості, транспорту, сільського господарства та інших галузей економіки, включаючи право на забір води, скидання стічних вод, що перевищує 5 куб. м на добу. Спеціальне водокористування здійснюється юридичними та фізичними особами на основі дозволів, які видає Держводагентство.

Донедавна подати заяву разом із необхідним пакетом документів можна було особисто або через уповноважену особу лише через місцевий ЦНАП. Забрати дозвіл – через ті самі двері. Проте тепер водокористувачеві можна значно скоротити цей шлях: не виходити з дому чи офісу, а заповнити електронну заяву он-лайн у зручний для себе час. Дозвіл можна також отримати через Інтернет в електронному вигляді.

«До червня 2017 року видачу дозволів на спецводокористування здійснювали обласні держадміністрації. В межах гармонізації державної політики у водній сфері з нормами Євросоюзу цю функцію було передано Держводагентству та його територіальним органам. І одразу ми почали працювати над впровадженням єдиної IT-системи, яка б дозволила усім територіальним органам агентства ефективно виконувати свої дозвільні функції. Електронна послуга з видачі дозволів – лише верхівка айсберга з упорядкування такої діяльності», – зазначила Ірина Овчаренко, Голова Державного агентства водних ресурсів.

Електронна послуга з видачі дозволів на спецводокористування має низку переваг: і не тільки для водокористувачів, а й для всіх учасників процесу.

По-перше, це – прозорість. Завдяки онлайн-сервісу заявник бачитиме всі етапи проходження своєї заявки. А принцип мовчазної згоди, який може бути застосований як відносно органів, що протягом 15 календарних днів мають надати свої експертні висновки, так і в цілому відносно Держводагентства, яке має у 30-денний термін надати водокористувачеві дозвіл або мотивовану відмову, застосовуватиметься автоматично. Крім того, онлайн-подача заявок не передбачає контакту зі службовцями, відповідно знижує ризик корупції в цьому процесі.

По-друге, прогнозується, що впровадження електронної послуги приведе до більш ефективного використання часових ресурсів. Якщо раніше багато часу забирало пересилання пакета документів між ЦНАП, Держводагентством та погоджувальними органами, тепер усі учасники процесу мають доступ до єдиної інформаційної системи, де зберігається пакет документів заявника.

По-третє, скоротиться кількість відмов у видачі дозволів через допущення помилок та огріхів при заповненні заяви водокористувачем. Пакет документів, окрім заяви, містить іще багато таблиць із різними показниками. Вписуючи їх власноруч, доволі легко помилитися. Так, за даними Держводагентства, кількість відмов через допущені помилки та огріхи сягала майже 25%. Відтепер в онлайн-формі всі розрахункові частини є автоматизованими, отже, можливість допустити помилку суттєво мінімізується. До онлайн-форми підключено 15 довідників, які допомагають заявникові заповнювати форму.

По-четверте, електронна послуга дає змогу водокористувачеві співпрацювати з розробниками пакета документів. Водокористувач може надати проектній організації, з якою він співпрацює, доступ до онлайн-заяви для заповнення даних нормативних розрахунків. Потім – лише засвідчити онлайн-заяву своїм електронним підписом і спрямувати до Держводагентства на розгляд. Це зручно, безпечно та ефективно.

«Впровадження електронної послуги – це не просто переведення в онлайн наявної адміністративної послуги. Щоразу ми детально аналізуємо весь бізнес-процес, вишукуємо можливості для оптимізації, ліквідуємо непотрібні зарегульованості. Тому електронна послуга завжди є більш зручною як для користувачів, так і для державних органів», – сказав Олександр Риженко, Голова Державного агентства з питань електронного урядування.

Публічні реєстри дозволів та водокористувачів

Разом із запуском електронної послуги на постійній основі стають відкритими дані реєстрів дозволів та водокористувачів, які Держводагентство веде від червня 2017 року.

Раніше ці дані публікувалися держорганом раз на місяць в excel-форматі. Через те, що заповнювали їх працівники вручну, таблиці містили помилки і в кодах ЄДРПОУ, і в датах видачі дозволів, і в номерах запису тощо. До того ж такий формат зберігання даних не був зручним ані для подальшого аналізу, ані для контрольних органів, ані для громадськості.

У межах підготовки електронної послуги було проведено значну роботу з виправлення помилок у записах реєстрів. Надалі дані до реєстрів потраплятимуть автоматично, приміром, дата видачі дозволу – з електронного підпису посадової особи, яка такий дозвіл видала. Інформація про заявника – з електронної заяви, яку той подав.

У Держводагентстві припускають, що за три-п’ять років та за умови, що принаймні 80% усіх водокористувачів користуватимуться саме електронною послугою, публічні реєстри стануть придатними для побудови на їх основі зручних та корисних IT-сервісів. Наразі в реєстрі водокористувачів міститься майже 9 тис. записів, хоча загальна їх сукупність в Україні – близько 20 тисяч.

Окрім Держводагентства, Державної екологічної інспекції та Державної фіскальної служби, реєстри можуть також зацікавити місцеві органи виконавчої влади, правоохоронні органи, органи місцевого самоврядування, громадські організації та пересічних громадян.

 «Запуск електронних послуг для водокористувачів був одним із пріоритетних для нас і наших партнерів. Адже це допоможе щорічно понад 7 000 користувачам, які подають заявки, економити час, уникаючи паперової бюрократії. Для держави – це зручна й прозора процедура, яка мінімізує корупційні ризики, адже усувається безпосередній контакт із чиновником. Наступним кроком стане запуск програмного забезпечення автоматичної звітності, що надасть більше якісних відкритих даних із спецводокористування та зробить онлайн-сервіс ще більш ефективним для всіх учасників», – підкреслив Петро Матіяшек, керівник проекту USAID/UK aid «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/TAPAS».

За словами Віктора Ляха, президента Фонду «Східна Європа», впровадження електронної послуги та відкриття даних реєстрів разом матимуть економічний, соціальний та екологічний ефект.

«Прозорість у видачі дозволів спростить умови ведення бізнесу, а відкритий реєстр дозволить зробити діяльність компаній більш підзвітною та прозорою. Це сприятиме зменшенню корупційних ризиків та збільшенню надходжень до місцевих бюджетів, що матиме соціальний та економічний ефект. Громадськість матиме можливість проводити моніторинг водокористування. А в майбутньому накопичені big data щодо водокористування дозволять Держводагентству більш ефективно формувати політику у сфері охорони водних ресурсів, що матиме екологічний ефект», – резюмував він.

Довідково

Державне агентство водних ресурсів України (Держводагентство) є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства та гідротехнічної меліорації земель, управління, використання та відтворення поверхневих водних ресурсів. Діяльність спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів. Сайт: www.davr.gov.ua.

Державне агентство з питань електронного урядування України є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері електронного урядування, інформатизації та розвитку інформаційного суспільства. Агентство засноване 2014 року, його діяльність спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. Сайт: www.e.gov.ua.

Проект «Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах/TAPAS» фінансується Урядом США через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) та Урядом Великої Британії через UK aid, підтримує Уряд України у реалізації видимих та успішних реформ у державному управлінні та послугах з метою значного зменшення та викорінення корупції. Проект виконується Фондом «Євразія» у партнерстві з органами державної влади України та у співпраці з українськими та міжнародними організаціями. Сайт: www.tapas.org.ua.



Загальний графік роботи центру
понеділок-четвер з 8:00 до 17:00
у п’ятницю з 8:00 до 16:00
 
Адміністратори ведуть прийом:
понеділок-четвер з 8:00 до 17:00
у п’ятницю з 8:00 до 16:00
 
Адреса центру:
вул. Архітектора Паученка, 41/26
(навпроти Краєзнавчого музею)
E-mail: cnap@krmr.gov.ua
веб-сайт: dozvil.kr-rada.gov.ua
тел. 0522-30-87-90, 050-377-70-22, 067-360-64-03 (багатоканальні)